ANA SAYFA

Ana Sayfa 

İLETİŞİM

İletişim 

BAĞLANTILAR

Bağlantılar 

SİTE HARİTASI

Site Haritası 

SIKÇA SORULAN SORULAR

Sıkça Sorulan Sorular 

  TMMOB  FIG  CLGE
ENGLISH HKMOBİS ÜYE HKMOBİS

  29 Ocak 2020, Çarşamba

TMMOB HARİTA KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI

Site İçi Arama:

Loading
FİG 2018

    Haberler

    Basın Açıklamaları

    Görsel Basında Odamız

    Basından

    Resmi Yazışmalar

    Birim Fiyatlar

    Hukuk Birimi

    İstatistikler ile HKMO

    MİSEM

    Üyelerimizden

    Satım Duyuruları

    Alım Duyuruları

    İş Arayanlar

    Eleman Arayanlar

    Yardım Duyuruları

    Bilgi Edinme Başvurusu

    TİP Sözleşmeler Kontrol

    SHKMMB

    LİHKAB

 

e-Liste

Odamız üyesi değil, fakat duyuruların düzenli olarak
e-posta hesabınıza gönderilmesini istiyorsanız;
Lütfen adınızı, soyadınızı ve
e-posta adresinizi giriniz..

Adınız:

E-Posta Adresiniz:

 

Son Çıkan Yayınlar

 

» KİTAPLAR

MESLEKTE 50. HİZMET YILINI DOLDURAN ÜYELERİMİZ
HKMO

 
 » JEODEZİ VE JEOİNFORMASYON DERGİSİ

 
 » HKM DERGİSİ

SAYI: 2011-1 104

 
 » HARİTA BÜLTENİ

SAYI: MAYIS 2019 102

  

RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANAN LİHKAB HAKKINDAKİ YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK HAKKINDA

    Yayına Giriş Tarihi: 16.01.2020  Güncellenme Zamanı: 16.01.2020 16:32:18  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 


14.01.2020 tarih ve 31008 sayılı Resmî Gazete`de Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır. Yayımlanan Yönetmelik`in incelenmesi sonucunda daha önce Odamıza iletilmiş ve görüş sorulmuş olan taslak hali ile ilgili Odamızca gönderilmiş görüşlerin (ilk taslak hakkında 06.09.2019 tarihinde; ikinci Taslak hakkında ise 01.11.2019 tarihinde TKGM`ye ilettiğimiz Odamız görüşlerine web sayfamızdan erişebilirsiniz) ve TKGM yetkilileri ile bu konuya özel gerçekleştirilen toplantılarda dile getirilen görüşlerin bir kısmının dikkate alındığı ve düzenlemelerin buna göre yapıldığı; bir kısım görüşlerimizin ise kabul görmediği görülmüştür.


Ancak, ısrarla belirtiğimiz üzere lisanslı harita kadastro mühendisleri ve büroları süreci, ortaya çıkan uyuşmazlıklar, yargı kararları, uygulamada doğan sorunlar, üyelerimizden gelen yakınma ve şikâyetler, Odamızın daha önceki değerlendirmeleri ve yazışmalar dikkate alındığında, sorunun salt bir yönetmelik düzenlemesiyle giderilemeyeceği, konunun köklü çözümünün ancak 5368 sayılı Kanun`da değişiklik ve düzenlemeler yapılarak giderilebileceğini tekrar hatırlatmak isteriz.


Yayımlanan Yönetmelik değişikliği incelendiğinde; "tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 3. maddede yer alan kadastro teknik hizmetleri tanımında değişiklik yapılmıştır. Yönetmelik taslağında yer alan tanımda "Tescile tabii olmayan teknik hizmetler, tescile tabi olan teknik hizmetler ve kadastro teknik hizmetleri kapsamındaki tescile tabi olan veya olmayan diğer işler" şeklinde ayrıma gidilmiş ve alt başlıklarla birlikte sayma usulü ile sıralama yapılmıştı. Ancak Odamız görüşlerinde bu durumun 5368 sayılı Kanun`a aykırı olduğunun üzerinde durulmuş ve görüşlerimiz doğrultusunda düzenleme yapıldığı görülmüştür.


"Sınavı kazanan adaylardan istenecek belgeler" başlıklı 22. maddenin 1. fıkrasının (d) bendindeki "sigortalı hizmet belgesi ile çalıştığı firmadan harita ve kadastro mühendisi olarak çalıştığına dair belgeyle birlikte," ifadesinin "Bu süreçte işten ayrılmış (kamu ya da özel sektör)/çalışmayan veya şirketi kapanmış harita mühendislerinin durumu ile ilgili düzenlemenin eksik bırakılması hak kaybına neden olacağı gibi Anayasa`nın eşitlik ilkesine de aykırı olacaktır." şeklindeki Odamız görüşleri doğrultusunda anılan ifadenin Taslaktan çıkarılması istenilmişti. Yayımlanan Yönetmelik`te anılan ifade yer almamıştır. Ancak aynı bentte yer alan "…Odadan alınan belgenin" ibaresinin "…Odadan alınan hizmet belgesi" olarak değiştirilmesi önerimiz dikkate alınmamıştır.


Yönetmelik`in "Görev ve yetkileri" başlıklı 37. maddesine eklenen fıkralarla ilgili görüşlerimizde de belirttiğimiz şekilde meslek barışının sağlanması ve serbest harita kadastro mühendislik büroları ile lisanslı harita kadastro mühendislik büroları arasında yaşanan yetki karmaşasının ve hukuka aykırı rekabetin önüne geçileceği düşünülmekte ve yapılan düzenlemeler olumlu bulunmaktadır.


Odamıza gönderilen Taslakta yer alan ve "İmza yetkisinin devri" başlıklı 58. maddesinde öngörülen 1. fıkrasında değişiklik ve eklenecek 6. fıkranın5368 sayılı Kanun`a aykırı olduğu Odamız görüşlerinde belirtilmiş, yayımlanan Yönetmelik`te görüşlerimizin dikkate alındığı ve söz konusu maddede herhangi bir değişiklik ve eklemenin yapılmadığı görülmüştür.


Yönetmelik`in "İdarenin görev ve yetkileri" başlıklı 4. maddesinin başlığına "ve lisanslı büro komisyonu kurulması" ibaresi de eklenmiştir. 2008 tarihli Yönetmelik`te de yer alan lisanslı büro komisyonu ile ilgili düzenlemenin eksik olduğu görüşlerimizde belirtilmiş ve 2008 tarihli Yönetmelik`teki gibi Odamızın da komisyonda yer almasının uygun olacağının düşünüldüğü ifade edilmiştir. Ayrıca söz konusu maddeye eklenen fıkra ile ilgili olarak; fıkranın (a) bendinde, lisanslı mühendisler hakkında önerilen lisansın geçici iptali ve lisansın sürekli iptaline ilişkin disiplin cezalarını dosya üzerinden karara bağlama ve gerekçeli kararı genel müdür onayına sunma görevi lisanslı büro komisyonuna verildiği halde, Yönetmelik`in 51. maddesinde disiplin cezaları içerisinde sayılan; uyarma, kınama ve idari para cezalarına ilişkin önerilen cezaların kimin tarafından inceleneceğinin ve karara bağlanacağının yönetmelikte hükme bağlanmadığı ve bu eksikliğin de giderilmesi gerektiği belirtilmiştir. Ancak bu görüşlerimizin dikkate alınmadığı anlaşılmıştır.


"Lisanslı büro kurulacak yerlerin belirlenmesi" başlıklı 6. maddesinde "….ve ulaşım ile idari bakımından en yakın…" ibaresinin "idarenin belirleyeceği bir" ibaresi ile değiştirilmesinin vatandaşlar açısından ulaşım giderlerini arttırabileceği gibi farklı illerdeki ilçelerde işlem tesis edilmesinin idari yetki anlamında da sorunlar doğurabileceği ve lisanslı büroların idarelere ulaşımını zorlaştıracağı görüşlerimizde belirtilmiş olsa da düzenlemenin taslaklardaki gibi yayımlandığı görülmüştür.


"Sınav komisyonu" başlıklı 17. madde, "Sınav komisyonunun görevleri" başlıklı 18. madde ve "Sınav sonuçlarının duyurulması" başlıklı 20. madde ile ilgili Odamızın açtığı ve halen devam etmekte olan davalardan ve bu davalarda verilmiş yürütmenin durdurulması kararından söz edilmişse de bu maddelerle ilgili değişikliklerin hukuka aykırı bir şekilde yayımlandığı görülmüştür.


"Lisanslı büroların hizmet ücretleri" başlıklı 42. maddeye eklenen 5. fıkra ile ilgili olarak Odamız görüşlerinde; madde gerekçesinde yer alan "Hazinenin gelir kaybının önüne geçilmesi" ifadesinin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğümüzün il müdürlükleri ve birimlerinin çalışmalarına gölge düşürecek bir yoruma neden olabileceği, mevcut durumda bu işlemin sadece Hazine adına harç yatırılarak yürütülmekte iken bu harcın alınmadığının tespitinin yapıldığı, işlemin lisanslı bürolara devredildiğinde ilave hizmet bedelinin alınıp alınmayacağı hususlarına açıklık getirilmediği ve ilave hizmet bedeli alınmasının vatandaşa yük getireceğinin değerlendirildiği belirtilmişse de yayımlanan Yönetmelik`te taslak metinden farklı bir düzenlemenin yapılmadığı anlaşılmıştır.


"Bilgi ve belgelerin arşivlenmesi" başlıklı 48. madde ile ilgili olarak da görüşlerimizde; kadastro müdürlüklerince uygulanan arşiv mevzuatının da idarece belirlenen esaslar doğrultusunda oluşturulduğu ifade edilerek, maddede yapılan bu değişikliğe açıklık getirilmesinde ve kamu hizmeti verecek lisanslı büroların birden fazla ilçede yetkili olması durumunda arşivlerini ne şekilde tutacaklarının belirtilmesinde yarar görüleceğinden söz edilmiştir; ancak düzenlemede bir değişikliğe gidilmediği anlaşılmıştır.


"Lisansın geçici veya sürekli iptalinde hizmetlerin yürütülmesi" başlıklı 60. maddenin ilk fıkrasındaki "en yakın" ibaresinin kaldırılması ile ilgili ise Yönetmelik`in 1. fıkrasında lisansın geçici iptali durumunda kadastro teknik hizmetlerinin "…en yakın lisanslı büro veya ilgili Kadastro Müdürlüğü tarafından…." yapılacağının belirtilmesinden dolayı "en yakın" ifadesinin kaldırılması yerine "il içindeki en yakın" şeklinde değiştirilmesinin yararlı olacağı belirtilmiş; ancak bu görüşümüzün de dikkate alınmadığı gözlenmiştir.


Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası olarak meslek alanlarımızı ilgilendiren her konuyu yakından takip ettiğimizi üyelerimize bir kez daha hatırlatırken, yayımlanan yönetmelikteki bazı değişiklikleri olumlu bulduğumuzu, bu yönetmelik ile değiştirilen/eklenen/çıkarılan hükümler kapsamında bahsettiğimiz hukuka aykırılıkların giderilmesi için girişimlerde bulunmaya devam edeceğimizi saygılarımızla bilgilerinize sunarız.  


14.01.2020 tarih ve 31008 sayılı Resmî Gazete`de yayımlanan Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğine ulaşmak için TIKLAYINIZ.  


TMMOB
Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası
Ocak 2020

 




 

 


 


 


 



 

Dosyalar

Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (123 KB) (16.01.2020 16:20:38)

PDF uzantılı Makale dosyalarını veya diğer Ek Dosyaları okuyabilmeniz için
Acrobat® Reader®'ın bilgisayarınızda yüklü olması gerekmektedir.
Acrobat® Reader® yüklemek için

Tüm Haberler »


 

e-HİZMETLER:
| HKMOBİS | WEBMAIL |

© 2004-2020 Tüm hakları TMMOB HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI aittir.
Sitede yer alan görsel ve metin öğeler izinsiz kullanılamaz.

TMMOB HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI
SÜMER 1. SOKAK NO: 12/4 06440 KIZILAY / ANKARA
TEL: +90 312 232 5777 (PBX) - FAKS: +90 312 230 85 74 - GSM: 0533 762 28 13

 


 
Key İnternet Hizmetleri Ltd. Şti.